Opdrachten

Opdrachten

Een VO-school op het platteland van Groningen zoekt per direct een interim directielid vanwege het plotseling uitvallen van een van de directieleden. Naast de afronding van het schooljaar, het oplossen en afhandelen van ‘losse eindjes’ en het opstarten van het nieuwe schooljaar heb ik het inspectiebezoek voorbereid en goed af kunnen ronden met het team.
Gedurende mijn opdracht heb ik advies uitgebracht over organisatie- en kwaliteitsontwikkeling.
Drie aanbieders van zorg hebben de ambitie tot het vormen van een geriatrisch expertise netwerk. Doel is de zorg voor kwetsbare ouderen in de regio noordoost Groningen dichtbij beschikbaar te houden en te innoveren. Als programma-manager heb ik met diverse stakeholders onder meer de visie ontwikkeld, plannen gemaakt en uitgewerkt, bekendheid gegeven aan het netwerk door onder meer het ontwikkelen van een website, logo en naam en het leggen van contacten in de regio. Daarnaast is gewerkt aan één toegang, het verbeteren van samenwerking tussen de initiatiefnemers en eerste en tweede lijn en de basis gelegd voor een lerend netwerk.
Het College van Bestuur van een grote onderwijskoepel voor Voortgezet en Primair onderwijs in Noord-Nederland wil de professionalisering van haar voltallige personeel (ruim 2000 medewerkers) meer focus geven in lijn met de strategie. Ik schreef de visie op professionaliseren en het strategisch professionaliseringsplan waarin de belangrijkste thema’s uit het strategisch plan uitgewerkt worden. Medewerkers zijn hierin door mij op verschillende manieren in een creatief en inspirerend proces betrokken.
Een landelijk arbeidsmarkt- en opleidingsfonds heeft als opdracht het leiderschap binnen de aangesloten organisaties te versterken. Ik heb in nauw overleg met de HR-professionals van de aangesloten organisaties een ‘Lerend Netwerk Leiderschapsontwikkeling’ ontwikkeld met als doel het uitwisselen van kennis, ervaring en best practices. Ik begeleidde de bijeenkomsten en ontwierp een subsidieregeling waarmee lokale initiatieven voor leiderschapsontwikkeling ondersteund worden.
Een College van Bestuur wil een strategisch plan opstellen voor de komende planperiode van vier jaar. Belangrijk is het aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen. Ik schreef het projectplan, stelde de projectgroep en schrijversgroep samen. Organiseer de eerste sessies met interne stakeholders en bereid de uitvoeringsfase voor. Het project is vervolgens succesvol gerealiseerd door een projectleider.
Voor een vestiging (1250 leerlingen) van een VO-school is een ervaren interim-directeur nodig die direct inzetbaar is. Ik heb gedurende 14 maanden de dagelijkse leiding verzorgd, het visitatie traject en de follow-up ervan aangestuurd, het nieuwe strategische plan van de school mee vormgegeven, een nieuw vestigingsplan en begroting opgesteld, noodzakelijke bezuinigingen doorgevoerd, het nieuwe taakbeleid geïmplementeerd en de verhuizing naar een nieuwe locatie in goede banen geleid. Ter voorbereiding op de nieuwe organisatiestructuur heb ik tenslotte een inrichtingsplan geschreven en gesprekken met medewerkers gevoerd over nieuwe rollen en posities.
Een HBO-instelling wil dat docenten zich voortdurend verder ontwikkelen en de kwaliteit van docenten inzichtelijk maken. In dialoogsessies met docenten is de visie op docentkwaliteit beschreven. 'Regisseurs' (betrokken docenten of teamleiders uit het eigen instituut) zijn met collega’s in gesprek gaan over de huidige kwaliteit en de ambities. Vanuit die ambities zijn plannen gemaakt en uitgevoerd. Visie ging daarmee hand in hand met actie en kreeg betekenis voor de afzonderlijke instituten. Het succesvolle concept van het werken met regisseurs is later in andere projecten opnieuw toegepast. Er zijn minimum kwaliteitseisen en criteria opgesteld waaraan het te ontwikkelen registratiesysteem ‘docentkwaliteit’ moet voldoen. Tenslotte is een digitale interactieve brochure ontwikkeld waarvan teams, individuele docenten en leidinggevenden gebruik kunnen maken om de verdere professionalisering vorm te geven.
Een HBO-instelling wil twee onderwijsinstituten samenvoegen. Het betreft een complex proces van zowel cultuurverandering, onderwijsvernieuwing, het anders ordenen van de opleidingen en het samenvoegen van de bedrijfsvoering. Ik heb als programma-manager leiding gegeven aan dit proces en fungeerde als sparringpartner van de directeur. Medewerkers en werkveld werkten mee in deelprojecten. Op deze wijze is expertise ingebracht, zijn dilemma’s bespreekbaar gemaakt en werd verantwoordelijkheid voor te maken keuzes genomen. De twee instituten zijn op de geplande datum samen in één instituut verder gegaan.
Een ROC vraagt tijdelijke overbrugging van een directiefunctie en het oplossen van een aantal ‘taaie’ personele vraagstukken. Gaande het traject blijkt de examenorganisatie onvoldoende te functioneren en is een traject ingezet om deze organisatie duurzaam te verbeteren. Tevens is ingezet op visie-ontwikkeling, het versterken van in-en externe samenwerking en professionalisering.
elvira_logo